Uitleg

Hoe werkt het Belmewel-Register?

Vanaf 1 oktober 2009 is er een wettelijke Bel-me-niet Register. Als gevolg daarvan is het telefonisch benaderen van nieuwe klanten bijna onmogelijk geworden. Een van de oprichters van het Bel-me-wel Register was vanaf de oprichting tot 1 oktober 2012 directeur van het Bel-me-niet Register  en heeft een ruime ervaring in het regelen van consumentenbelangen Door adverteerders en callcenters is vaak de vraag gesteld of er een alternatief was.

De oprichters van het Belmewel-Register hebben zichzelf nadrukkelijk de vraag gesteld wat er nodig is om de kosten van het vinden van nieuwe klanten laag te houden, en toch een kwalitatief goede lead te krijgen. Onderzoek leerde dat het hele klantenparadigma aan het omdraaien is. Het Personal Data Ecosystem Consortium is een samenwerking van diverse startups in de VS en Europa die zich richten op de manier waarop consumenten met leveranciers om willen gaan. Het blijkt dat consumenten zelf willen bepalen met welk bedrijf er zaken wordt gedaan en daarvoor Vendor Relationship Management tools gaan gebruiken.

Het Belmewel-Register is een uitvoering van een VRM toepassing

De consument heeft wensen ten aanzien van een product of dienst waarnaar hij of zij op zoek is. In het Belmewel-Register plaatst de consument een “belmewel”. In deze “belmewel” legt de consument vast…

1. welke leveranciers hem of haar mogen bellen,
2. voor welke dienst of product(en) er gebeld mag worden en
3. wanneer er gebeld mag worden.

De leverancier die zich registreert in het Belmewel-Register betaalt een jaarabonnement. Het bedrijf maakt een profiel aan en geeft daarbij op welke producten en/of diensten worden aangeboden. Als een bedrijf is gevalideerd wordt het bedrijf selecteerbaar door consumenten bij het plaatsen van een Belmewel. Als een consument uw bedrijf selecteert ontvangt u automatisch (betaald per geleverde lead):


1. De volledige gegevens van de consument
   (dat alleen gebruikt mogen worden voor deze belactie);

2. De tijden waarop u mag bellen
   (dit betreft gevraagde communicatie, dus valt niet onder de ‘Bel-me-niet wet’);

3. De vermelding van de producten en/of diensten waarvoor de consument op zoek is       
   (expliciet toestemming nodig volgens OPTA);

4. Eventueel het recht om eenmalig een aanbieding per e-mail te zenden;
5. Eventueel het recht een aanbieding per post te sturen.


Let op! Bellen op basis van een Belmewel is “gevraagde communicatie” omdat er expliciete toestemming is voor het bellen over een specifieke dienst / product, door een specifieke leverancier op aangegeven tijden. Bellen buiten de aangegeven tijden valt onder de Bel-me-niet wetgeving en is derhalve niet toegestaan.

login-blt Belmewel-Register Consumenten